Welcome Guest [Log In] [Register]
BARU DIBUKA! Klik butang Like dan temui ribuan pengguna laman web ini.
Tawaran Iklan Di bawah Ini Akan Tamat Pada Bila-bila Masa:


Add Reply
Tatu (Kaedah Membuang Tatu Yang Tidak Menyakitkan); Bertukar agama tetapi mempunyai tatu..
Topic Started: Sun Oct 23, 2005 2:59 pm (6,494 Views)
miss nad
Member Avatar
Rakan Kucing & Kaunseling -Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  * ]
.:: hello semua!!
.:: nad ader satu kemusykilan kat sini..nak tanya pendapat kepada sesiapa yg tahu..
.:: kalau kita beragama lain, dan ingin bertukar kepada agama Islam, tetapi dia mempunyai tatu..mcm mana nak buat yek?? mmg terpaksa siat kulit utk tanggal tatu tu ataupun ada cara lain??
Posted Image
.:: Do you believe love at first sight?? ::.
.:: Nad's Point of View ::.
.:: My Little Oven ::.


Posted Image


Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
khadeeja
Member Avatar
Leftenan Muda
[ *  *  * ]
Mama cuba menjawab ya..
Pernah juga terbaca kemusykilan ini.
Nanti hendak cari semula berkenaan dengannya dengan hukum yang terang dan jelas.
Apa yang Mama tahu setakat ini,rupa,bentuk,kesannya mesti di hilangkan.(Itu bagi orang yang sudah sedia Islamnya,jika dia buat sebelum masuk Islam,kena tanya yang lebih ariff samada hukum tersebut berubah atau masih kekal)
Satu persoalan dari Mama"bagaimana hendak buang tatu itu pula?"
~ If you look at what you do not have in life, you don't have anything, If you look at what you have in life, you have everything ~ Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
miss nad
Member Avatar
Rakan Kucing & Kaunseling -Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  * ]
.:: mcm mana pulak dgn hukum?? kalau dia masuk islam dulu & X buang tatu tu?? or dia kena buang dulu baru leh convert??
Posted Image
.:: Do you believe love at first sight?? ::.
.:: Nad's Point of View ::.
.:: My Little Oven ::.


Posted Image


Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
khadeeja
Member Avatar
Leftenan Muda
[ *  *  * ]
Di bawah ini adalah jawaban dari kawan- kawan Mama.
Mama sedang tunggu jawaban dari kawan-kawan yang lain juga.

(1)
Quote:
 
DAHULUKAN NAWAITU ITU....YANG TATOO TU... BLEYH D USAHAKAN...

SEBAB DIA ASALNYA MEMANG JAHIL....

JANGAN DARI MUSLIM MENJADI JAHIL.... KEMURKAANYA LEBIH BESAR LAGI....


(2)
Quote:
 
Rasanyer kalau tatu tuh kat anggota wudhuk, mmg kena ilang dgn aper cara sekali pun.

Kalau kat tempat, mungkin boleh dimaafkan kan.

Tu pendapat aku jer la


(3)
Quote:
 
hmm... aku pernah ternampak jugak ada saudara baru masa aku gi kursus kawin ari tu... still ada tatu kat tangan dia... pada pendapat aku bole masok Islam dulu tanpa buang tatu tu.... and aku pernah tgk citer drama 'rumah kedai' dulu ada satu episod satu mamat tu nak masok Islam then dia ada tatu... tatu dia banyak kat tangan sampai ke lengan... ada satu scene tu dia nak potong tangan dia lalu di halang oleh owner kedai tu... (aku lupa lak watak pakcik dalam drama tu....)

bermakna kalu dah terlalu byk tatu tak perlu nak ilangkan.... kalu dah sampai satu badan bertatu... takkan laa nak kasi ilang...?? tak ker haru... ??? lain laa kalu dah mmg orang Islam tp gatal nak wat tatu... mmg konfem laa kene ilangkan... tp aku rasa mmg tak leh ilang pasal ink dia dah masok ker dalam kulit...


(4)
Quote:
 
pandangan saya, biar dia convert islam dulu baru pikir pasal tatu tu...
jgn biarkan tatu menjadi penghalang dia convert islam,di khuatiri ajal menjemput sebelum beriman and menyesal selama2nya...kesian tau.

usahakan supaya tatu tersebut dpt ditanggalkan kerana bukan setakat wuduk,mandi wajib juga perlu diambil kira..


(5)
Quote:
 
Assalamualaikum semuer,

SEtahu teman, oghang yg membuat tatoo dan juga yg di buat tatoo ini adalah DI LAKNAT olih Allah swt.

TETAPI Allah itu MAHA PENYAYANG lagi MAHA PENGAMPUN.
Kita sebagai makhluk mesti lah ada sifat MENGHARAP!

MENGHARAP agar Allah swt MENGAMPUNI kita yg telah membuat tatoo tersebut.
Kalau ia sekadar menulis L.O.V.E kat jari jari tangan.............bley ler dibuang dgn asid. (pernah tengok bekas penagih dadah kat Ghumah Sahabat Insaf dahulu)

KALAU dah penuh satu badan....................pendapat teman, ia akan MEMUDARAT plak kpd oghang tersebut.
Hanya TAUBAT NASUHA kot bley mengatasi segala gala nya itu
TATOO yg di buat di badan seseorg itu telah menjadi PERMANENT/KEKAL.
Ia akan masuk ke bawah  kulit seseorg dgn pewarna.

Setahu teman, pewarna itu BUKAN lah yg BERSIFAT menghalang air wuduk.
Ia bukan lah seperti CAT MINYAK or DYE.

Waallahua'lam
p/s kpd yg nak CONVERT tu, masuk jer la dalam Islam. Barang yg lepas.......JANGAN di kenang WALAUPUN ia akan menghantui diri kita.
~ If you look at what you do not have in life, you don't have anything, If you look at what you have in life, you have everything ~ Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
miss nad
Member Avatar
Rakan Kucing & Kaunseling -Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  * ]
.:: thanks..kalau ader apaČ update lagi tolong bgtau nad yek..appreciates it very much.. :D
Posted Image
.:: Do you believe love at first sight?? ::.
.:: Nad's Point of View ::.
.:: My Little Oven ::.


Posted Image


Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
Dragonizer
Member Avatar
Administrator/Anggota SPTians
[ *  *  *  *  * ]
[size=7]Tidak perlu buang tatu[/size]

15 September 2001

Soalan

SAYA mempunyai seorang rakan yang ingin memeluk Islam. Masalahnya, di tubuhnya penuh tatu. Adakah dia perlu membuang tatu itu sebelum atau selepas memeluk Islam?

Kiriman: Athira,
Johor Bahru, Johor.

Jawapan

ORANG bukan Islam setelah memeluk Islam, Allah akan mengampuni semua dosanya yang lalu.

Tatu bukan mudah untuk dihilangkan. Syarat untuk masuk Islam tidaklah perlu membuangnya lagipun ia mungkin akan memudaratkan.

Islam mengalu-alukan kedatangannya dan janganlah menampakkan Islam seolah-olah agama yang sulit.

Insya-Allah, Allah akan menerima dia seperti orang lain dengan syarat selepas memeluk Islam dia mestilah melakukan amal ibadat seperti yang dituntut Islam dan meninggalkan perkara mungkar.

JAWAPAN OLEH:
Dato' Dr. Hajah Mashitah binti Haji Ibrahim
Penolong Professor Jabatan Quran dan Sunnah,
Kulliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan,
Universiti Islam Antarabangsa,
Malaysia

Email : [email protected], yahoo.com, ikhlas.com, tm.net.my, pd.jaring.my, time.net
LAMAN WEB:http://geocities.com/drmasitah/index.html

Tapi Dragon ada satu berita baik... mengenai kaedah membuang tatu yang tidak menyakitkan... Nanti Dragon poskan...
http://dukeamienerev.blogspot.com
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
Dragonizer
Member Avatar
Administrator/Anggota SPTians
[ *  *  *  *  * ]
Ini yang Dragon dapat, tapi dekat California. Cuba semak kalau-kalau ada dekat Malaysia. Hampir 97% kesan tatu dapat dibuang setakat ini. Manakala menurut pengalaman orang-orang yang pernah menjalani proses membuang tatu ini, semasa tatu dibuang tidak perlu disuntik dengan ubat bius pun, malah semasa proses membuang tatu dilaksanakan terasa seperti kulit sedang dipadamkan dengan getah pemadam. Apa pun, si dia boleh cuba menghubungi pakar dalam bidang ini menerusi laman web yang disediakan. :B):

LAMAN WEB: http://www.lasercosmeticdoctors.com/tatto_removal.htm

IMAGE BEFORE AND AFTER LASER TATTOO REMOVAL

Posted ImagePosted Image

Posted ImagePosted Image


[size=7]About Laser Tattoo Removal[/size]

Tattoos have become part a more apparent part of American mainstream culture than ever before. Recent studies show that over 10 million Americans have at least one tattoo, and close to 4,000 tattoo studios currently operate in the United States. The other side of the story is that most people who get tattoos later regret them. Conservative estimates are that almost 50 percent of all people who get tattoos decide to remove them at some point. For many years, painful, invasive surgeries were the only recourse for tattoo removal. But that's all changing. Today, lasers are the safest and most effective method of removing most tattoos. Most patients can expect excellent results!

At Doctors of California Laser and Cosmetic Center, we use the most technologically advanced lasers. Currently, the state of the art is the VERSAPULSE C with Help-G laser. Of course, when technology moves forward and a new and thoroughly tested and effective laser comes forward, we will employ it. It is important that you discuss your specific condition with one of our doctors. In any medical matter, a patient doctor meeting and conversation is considered essential. Please set up a free, no- obligation consultation today.

[size=7]Frequently Asked Questions about Tattoo Removal[/size]

Will the tattoo disappear completely?
Often times it will. Under optimum conditions, up to 97% of the fading of the tattoo can be accomplished. However, since we do not know the exact specifics on the ink used, how deep the ink is below the skin, and how much was used, it is impossible to predict the exact degree of removal of any specific tattoo. Some ink colors respond better than others. Dark blue/ black inks typically respond and fade very well. Purple and orange inks also fade very well. Green and yellow inks are the most difficult to remove.

Is laser tattoo removal painful?
Most patients do not find the procedure painful and the majority do not require any type of anesthesia. But a topical or local anesthetic may be used to minimize any discomfort. Some people describe the procedure as similar to having tiny specs of hot bacon grease on the skin or perhaps as if being snapped a bit by a very thin rubber band.

How many treatment sessions will I need?
This is a difficult question to answer specifically since every patient is a bit different. However, between 3 to 12 treatments, at about one month intervals, will be necessary. The number of treatments depends on many variables, type of ink used, depth of the ink under the skin and the patient's skin type and condition. It is rare that more than 8 treatments are necessary. The procedure itself takes from about 15 to 45 minutes depending on the size of the tattoo and the location.

What happens after the treatment (s)?
An anti-bacterial ointment and a dressing will be applied. The dressing will need to be there for 24 hours. There may be a small amount of bleeding. You will be able to take a shower the next day.
http://dukeamienerev.blogspot.com
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
miss nad
Member Avatar
Rakan Kucing & Kaunseling -Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  * ]
.:: yeah!! nad pun dgr gak ttg remover guna laser ni..but mahal gila..
.:: kalau X cukup duit nak bayar but ada jalan nak hilangkan?? apa hukumnya pula?? :unsure:
.:: berbalik kepada post dragon yg mulaČ larr yek?? X wajib buang?? :unsure:
Posted Image
.:: Do you believe love at first sight?? ::.
.:: Nad's Point of View ::.
.:: My Little Oven ::.


Posted Image


Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
Dragonizer
Member Avatar
Administrator/Anggota SPTians
[ *  *  *  *  * ]
Dr. Mashitah
 
Tatu bukan mudah untuk dihilangkan. Syarat untuk masuk Islam tidaklah perlu membuangnya lagipun ia mungkin akan memudaratkan.

Islam mengalu-alukan kedatangannya dan janganlah menampakkan Islam seolah-olah agama yang sulit.

Insya-Allah, Allah akan menerima dia seperti orang lain dengan syarat selepas memeluk Islam dia mestilah melakukan amal ibadat seperti yang dituntut Islam dan meninggalkan perkara mungkar.

Duit pun bukan mudah untuk dicari. Lagi pun tempatnya terletak di luar negara. Semua faktor-faktor ini perlu difikirkan juga. Kalau menurut Dr. Mashitah, begitulah... :rolleyes:
http://dukeamienerev.blogspot.com
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
miss nad
Member Avatar
Rakan Kucing & Kaunseling -Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  * ]
.:: YEAH!! Thank You kepada semua yg cuba menolong menjawab persoalan ni.. :D
Posted Image
.:: Do you believe love at first sight?? ::.
.:: Nad's Point of View ::.
.:: My Little Oven ::.


Posted Image


Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
ZetaBoards - Free Forum Hosting
Free Forums. Reliable service with over 8 years of experience.
« Previous Topic · Peringatan dan Teladan · Next Topic »
Add Reply

JUMLAH PENGUNJUNG (VISITOR) SETAKAT INI:
................................................................................................................................................................
My Topsites List Search Engine Submission & Optimization Search Engine Submission and Internet Marketing
................................................................................................................................................................