Welcome Guest [Log In] [Register]
BARU DIBUKA! Klik butang Like dan temui ribuan pengguna laman web ini.
Tawaran Iklan Di bawah Ini Akan Tamat Pada Bila-bila Masa:


Add Reply
  • Pages:
  • 1
  • 2
  • 6
KENANGAN; yang mengusik jiwa korang?
Topic Started: Tue Aug 9, 2005 10:35 am (3,076 Views)
sweet_potatoes
Member Avatar
Rakan Karyawan - Quality Award Winner: FEB 2005
[ *  *  *  *  * ]
adieyza
Aug 11 2005, 10:11 AM
kenangan mmg indah utk dikenang....
ada juga pahit utk diimbas...
namun kenangan semalam tidak mungkin dilupa....
walau telah berdiri gagah pada hari ini.....

semoga sweet tabah menghadapi hari mendatang....
sweet mesti rasa beruntung kerana ada ramai insan lain yang hidup bersendirian di dunia ni......

Mekasih sis adieyza
owang masih ade mama dan yg lelain lagii
cuma kekadang rase sedey
tapi tetap tabah gak! :)

dengan mengingati kenangan2 yg ada, itulah saja yg owang ada
Posted Image
"SomeDay SomeWhere in the Sky...May WE Meet Again"
Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
adieyza
Rakan Mesra
[ *  *  *  * ]
good sweet....dgn kenangan tu sweet jadikan azimat...
jangan kecewakan mama sweet....
buktikan pengorbanannya selama ini tidak sia2.....
sis adiey percaya sweet boleh lakukan.....
Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
edaos
Member Avatar
Rakan Mesra - Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
adieyza
Aug 11 2005, 10:51 AM
good sweet....dgn kenangan tu sweet jadikan azimat...
jangan kecewakan mama sweet....
buktikan pengorbanannya selama ini tidak sia2.....
sis adiey percaya sweet boleh lakukan.....

yer sweet.
tol cakap kak adiey tuh...........
sweet kene tabahkan hati.untuk menempuh hidup yg mendatang.......
jadikan ia sebagai kenagan yg tersemat diingatan untuk selama-lamanya.
sis edaos jugak doakan semoga sweet happy jek.ok.......

kenangan bersama kengkawan kt sini (forum) tak kan dilupakan sampai bila-bila.......... :victory:
Posted Image


"HiduP iNi Penuh DuGaan.Hadapinyer Dengan Tabah."
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
khadeeja
Member Avatar
Leftenan Muda
[ *  *  * ]
zarith
Aug 10 2005, 11:24 AM


Kenangan di alam cyber bersama mereka mencetuskan rasa
bahagiadan perkongsian luahan menjadikan kami warga dunia
yang penuh dengan kasih sayang terutama warga baru Dragonizer mama Kay.

Semuga mama Kay dapat menyumbangkan luahan hati
dan pengalaman buat kita semua di sini.
Betul tak mama???Mama...jangan kita rosakkan
anak anak ini dengan ilusi kita yang gila gila macam
kat mesra tu tau..l :P

Insyaallah Ibu zarith sofiah,ketika berada disini saya cuba utk tidak membawa atau terbawa-bawa cara kegilaan saya semasa di forum lain.

saya nak add sebuah lagu sebelum saya bercerita lebih lanjut...


2BY2 dan Siti Nurhaliza
Tiga Malam


http://www.geocities.com/SouthBeach/Sands/3153/sliza37.ram



(P)
Tiga malam kumencarimu
Tiga malam hatiku sunyi
Dimanakan engkau sayang
Kuingin lekas kau pulang

(L)
Tapi kini tak kutemui
Berangkatlah daku sendiri
Ke medan bakti kuberjanji
Mungkin dikau kan jumpa lagi

(P)
Kuizinmu oh sayang
Untuk lepas engkau berjuang
(L)
Relakan aku oh kekasih
Membela nusa bangsa

(L/P)
Tiga malam kumencarimu
Tiga malam hatiku sunyi
Dimanakah engkau sayang
Kuingin lekas kau datang


Antara kenangan mengusik jiwa saya ialah apabila saya telah di PM berkali-kali oleh seseorang disebuah web,dimana dia ingin mengenali saya lebih dekat.Pada mulanya saya tak layan sangat,bak kata org sepuluh patah ayat dia saya hanya jawab sepatah.

Lagi pun cara dia berposting saya lihat lain dari yg lain.Apa yg lainya semasa berposting dia agak serius,membaca posting dia bagaikan membaca buku teks,penuh bahasa baku.

Ini berbeza dengan saya yg suka guna bahasa santai,bahasa jiwang karats,bahasa berkias,bahasa cinta kasih dan sayang.Sehingga rata-rata yg jika mengenali saya hanya melalui tulisan menganggap saya nie seorang yg karats,sentimental,emosional.tapi bila jumpa kat luar orang selalu kata saya rupanya seorang yg serius.Almaklum...tak kanlah orang macam saya nak bercakap pasal perasaan depan org.Hanya melalui kertas,buku atau cyber jer yg sesuai.

Berbalik pada org tadi,selepas itu berkali-kali dia memujuk saya utk berjumpa saya,pada mulanya saya enggan sebab saya fikir mungkin saya kekok berhadapan dengan org serius tu nanti.Antara sebab dia ingin mengenali saya ialah saya nie dikatakan mengingatkan dia pada seseorang.

Akhirnya saya terima juga pelawaannya utk berjumpa.Dia jemput saya dirumah dengan keretanya,dia bawa saya bersiar dikawasan perumahannya sambil berbual dengan saya ,selepas itu dia bawa saya kerumahnya utk berkenalan dengan semua ahli keluarganya.Rasa malu pun ada,macam nak pegi rumah bakal mertua pulak sebab diperkenalkan dengan semua org.

Selepas berjumpa dengannya berkali-kali ia mengubah pandangan saya terhadapnya.Diluar dia seorang yg ceria,peramah,baik hati,penyayang,seorang yg mengambil berat.Tak hairanlah dia ada ramai anak-anak angkat dan ada ramai kawan yg juga turut meyayanginya.Dia mampu menjalinkan hubungan secara person 2 person dengan setiap org yg dia kenali.Itu membuatkan setiap orang merasakan diri mereka istimewa.

Rasanya cukuplah itu sahaja...terimaksih Ibu zarith sofiah.
Andai takdir memisahkan kita...saya tak tahu entah brapa tahun lagi saya akan ditemukan seorang insan yg semulia mu.Bak kata org...kawan ketawa mudah ditemui kawan menangis sukar dicari.
~ If you look at what you do not have in life, you don't have anything, If you look at what you have in life, you have everything ~ Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
zarith
Member Avatar
Ibu
[ * ]

sofiahdewi Posted: Aug 6 2005, 09:51 AM
Buat Awak Yg Saya Sayang..., 3rd VERSION!.....

Kenangan Mengusik Jiwa


Quote:
 


 
Setahun telah berlalu...
aku mendekati mesra.net kerana beberapa sebab
kini hatiku bertambah terguris membaca posting posting
yang kekadang membingungkan dan menyedihkan

Aku selalu beranggapan bahawasenya...

Jika kebaikan di balas dengan kebaikan
maka itu adalah perkara biasa

Jika kejahatan di balas dengan kejahatan
maka itu adalah sifat terkeji

dan

Jika Kejahatan di balas dengan kebaikan
maka itu yang di panggil sifat kepujian


saperti yang diamalkan oleh Rasulullah Muhammad saw
kerana sejarah kerasulan nya tiada tercemar
dengan sifat terkeji hanyalah sifat terpuji

Ya Allah Ya Tuhanku...
Sudah cukup aku berada disini
selain menyaksi kemungkaran
yang menakutkan aku

Mungkin ramai yang akan berbahagia dengan ketiadaan aku
Enough is enough...
aku tak sanggup berdepan dengan cabaran yang meletihkan aku
cukup lah sampai di sini....
semuga Kau Ya Allah memberi pertunjok pada mereka yang kau sayang
semuga cahayamu terus menyinari laman forum ini
biar aku pergi membawa diri ini...

Buat teman tersayang...
doa ku hulurkan semuga kamu semua berbahagia
di dunia dan akhirat...salam sejahtera buat semua.


ILMU YANG MEMBUAT ORANG RENDAH HATI



Tuhan meninggikan derajat orang yang berilmu, saya kira, karena orang yang "menguasai" ilmu itu lantas berubah menjadi orang yang rendah hati. Dia lantas mau membagikan ilmunya secara total. Dia senang apabila ada orang lain yang dapat mengecap dan menyerap ilmunya. Ilmu yang dimiliki orang ini, selain mencahayai diri sendirinya, juga difungsikan agar dapat mencahayai orang lain.

Inilah yang kemudian mengajak saya untuk menduga-duga tentang keadaan orang yang mampu menerima ilmu seperti ini. Saya beranggapan orang yang dapat menerima ilmu yang dapat berubah sebagai cahaya, dan membuat si empunya ilmu rendah hati, adalah orang yang mengondisikan dirinya--saat mau menerima ilmu itu--dalam keadaan yang suci bersih atau dalam keadaan fitri.

Keadaan yang fitri yang terjadi pada seseorang, bagi saya, adalah keadaan yang sangat berpotensi. Artinya, orang yang berada dalam keadaan fitri itu bisa berubah menjadi apa saja yang diinginkannya. Keadaan fitri membuat orang itu terbuka dan dapat menerima apa saja secara sangat bebas. Keadaan fitri, saya duga, juga dapat membantu seseorang untuk menerima sesuatu yang suci dan bersih.

Ilmu yang dapat menjadi cahaya adalah ilmu yang mewujud dalam sesuatu yang suci dan bersih. Ilmu itu bagaikan kristal yang di setiap sudutnya dapat memancarkan cahaya yang terang benderang. Hanya orang-orang yang berada dalam keadaan suci dan bersihlah yang mampu menerima ilmu yang bercahaya itu.

Saya kemudian teringat sederetan lirik lagu yang dilantunkan oleh grup musik kondang asal Bandung, Bimbo. Lagu yang terlantun dari Bimbo itu berjudul "Wudhu". Dalam khazanah agama Islam, wudhu berarti proses mensuci-bersihkan diri. Biasanya wudhu ini merupakan ritual yang harus dilaksanakan oleh kaum Muslim sebelum mereka membaca Kitab Suci, Al-Quran, atau menjalankan ibadah seperti shalat misalnya.

Kadang kala ber-wudhu juga digunakan untuk membersihkan diri lebih dahulu dari segala "kekotoran" agar kemudian kegiatan yang dilakukan setelah ber-wudhu itu dapat berjalan dengan baik dan benar dan mendapat ridha Tuhan. Nah, dalam lirik yang didendangkan Bimbo itu tercermin bahwa ritual wudhu yang membasuh rambut di kepala diartikan sebagai "mensucikan pikiran". Lantas, membasuh kaki diartikan sebagai "mensucikan tindakan".

Makna-makna yang disemburkan oleh lirik lagu itu sungguh menarik perhatian saya. Saya bayangkan, selayaknyalah orang melakukan semacam pembersihan diri atau pensucian diri lebih dahulu sebelum mencari ilmu--ilmu apa saja. Bukan soal ritualnya yang saya pentingkan. Tetapi, bagaimana seorang penuntut ilmu dapat mengondisikan dirinya untuk berada dalam keadaan yang suci-bersih saat menuntut ilmu.

Dalam lagu lain yang berjudul "Harta dan Ilmu", Bimbo juga mendendangkan lagu yang menunjukkan kemuliaan mencari ilmu. Kali ini, ilmu dibandingkan dengan harta. Saya kutipkan di sini beberapa baris syair yang menarik itu:

Ilmu menjaga manusia
Manusia menjaga harta
Bertambah ilmu dalam amalan
Berkurang harta dibelanjakan

Ilmu ringan memikulnya
Harta berat memikulnya
Ilmu menyinari hati
Harta mengeraskan hati

Nah, maksud saya membahas soal ilmu dengan bantuan lirik lagu Bimbo adalah sekadar mengajak Anda untuk menerawang jauh. Tanda bahwa seseorang itu mendapat ilmu yang menjadi cahaya adalah ilmu itu membuat seseorang bersikap rendah hati atau tidak sombong.



Tuhan
Munsyid : Bimbo


http://www.geocities.com/zettialia/tuhan.ram

Tuhan
Tempat aku berteduh
Dimana aku mengeluh
Dengan segala peluh

Tuhan
Tuhan Yang Maha Esa
Tempat aku memuja
Dengan segala do'a

Reff:
Aku jauh, engkau jauh
Aku dekat, engkau dekat
Hati adalah cermin
Tempat pahala dosa berpadu





D`LLOYD - Keagungan Tuhan

http://www.geocities.com/dlloyd02/keagungan_tuhan.ram


Insaflah wahai manusia
Jika diri mu bernoda
Dunia hanya naungan
'tuk makhluk ciptaan tuhan
Dengan tiada terduga
Dunia ini kan binasa
Kita kembali ke asalnya
Menghadap Tuhan Yang Esa

( korus )

Dialah Pengasih dan Penyayang
Kepada semua insan
Janganlah ragu atau bimbang
Pada Keagungan Tuhan
Betapa Maha Besarnya
Pencipta alam semesta
Siapa selalu berbakti
Mengabdi pada Ilahi
Kan sentosa selamanya
Di dunia dan akhir masa



Selamat Tinggal Semua ...
Aku sayangkan kamu semua
:( 



Pengakuan ini mungkin pedih buat ibu dedahkan tetapi hakikatnya
ialah ibu seorang pelarian yang tertekan kerana kepercayaan dan prinsip yang ibu pegang yang tidak menyenangkan ramai termasuk
anak anak ibu sendiri. Semuga ada yang dapat mengerti hati dan perasaan ibu.


http://www.musiklive.org/
Playist Cinta Rasul lagu No.7



Sebuah Pengakuan
by Marshanda


Oh Tuhan
Aku bukanlah ahli surga
Juga tak mampu menahan siksa neraka
Kabulkan tobat ampuni dosa-dosaku
Hanyalah engkau pengampunan dosa hambamu

Dosa-dosaku tak terhitung bagai debu
Ya Ilahi.. terimalah amal tobatku

Sisa umurku berkurang setiap hari
Dosa-dosaku makin bertambah ya Ilahi..
Hamba yang berdosa datang bersimpuh menyembahmu
Mengaku menyeru memohon ampunanmu
Mengaku menyeru memohon ampunanmu..


:: Ninetyniners Radio 100 FM BANDUNG ::


Posted Image

http://www.globalunification.com/associatesASIA001.php
http://www.hi5.com/friend/profile/displayP...userid=24171023
http://www.mesra.net/forum/index.php?act=ST&f=32&t=49475
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
khadeeja
Member Avatar
Leftenan Muda
[ *  *  * ]
zarith sofiah.....kita lemparkan jauh-jauh segala kenangan pahit yg bukan sahaja mengusik jiwa...bahkan bisa menitis airmata.

Kita kongsikan sahaja yg manis-manis sahaja dengan anak-anak disini.

saya juga seperti sofiah...pelarian yg mencari damai dihati.
saya tak rela menerima kata-kata yg tak sepatutnya diucapkan.

suatu ketika dahulu setaip kali kawan-kawan ada masalah saya selalu kata"Bumi Allah ini luas,rezeki ada dimana-mana"

yang dikatakan bumi dalam alam cyber ialah web...ada banyak web lain yg lebih baik ....contohnya forum nie.

manakala yg dikatakan rezeki itu ialah....makna rezeki itu luas.

rezeki bukan sekadar wang ringgit,tetapi juga kesihatan yg baik,dianugerah kawan-kawan,anak-anak yg baik. :victory: :hug:
~ If you look at what you do not have in life, you don't have anything, If you look at what you have in life, you have everything ~ Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
azrini
Member Avatar
Friend for ever
[size=5]Aduhhh...
membaca setiap bait2 patah perkataan ibu dam mama kay...
membuatkan hati ini terasa rindu pada mak...
setiap bait-bait perkataan yang ada membuatkan..
hati ini terasa berada di awanga-awangan bila membacanya...
entah mengapa...rini terasa ingin memulakan semula
penulisan rini yang dah lama rini tinggalkan...
terasa rindu yang amat sangat...

mama kay dan ibu...
'kenangan itu satu memori yang
tak mungkin akan lupus dari ingatan kita'[/size]
Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
khadeeja
Member Avatar
Leftenan Muda
[ *  *  * ]
azrini anak ku....mama kay menulis diruangan ini dengan cuba memenuhi permintaan topik starter iaitu menulis kenangan yg manis-manis sahaja.Ada banyak kenangan pahit juga,tetapi ruangan ini tidak sesuai.


Quote:
 
Apakah kenangan manis korang yg x boleh korang terlupa? mase bile ? Kenangan yg manis tau bukan yg pahit atau busuk..hehek. Kenangan manis korang yg hingga kini masih bersemadi kat dlm jiwa korang



sebetulnya...mama kay juga cuba mengelakkan diri ini menulis dengan penuh emosi,sentimental,sensitif iaitu sesuatu yg biasa dibuat sebelum.

Seperti kata Ibu zarith sofiah,jika semasa mama kay menulis penuh perasaan apa yg mama kay tulis itu mampu meraih simpati org lain.Mama tidak bertujuan begitu,sebab mama hanya boleh menulis dengan baik,dengan panjang lebar apabila mama berada dalam keadaan tertekan,kecewa yg amat sangat,sedih,penuh kemarahan.
Secara tak langsung apabila menulis penuh perasaan dalam kedaan itu ia turut mempengaruhi emosi/perasaan org lain,jika semasa sedih org boleh menitis airmata.Mungkin itu sedikit kelebihan mama apabila berada dalam keadaan begitu.

Apa-apa pun...mama cuba mengikuti nasihat Ibu supaya tidak terbawa-bawa oleh perasaan.

zarith sofiah...ini pengakuan iklas dari ku...."aku menulis bukan kerana nama"...Sekiranya apa yang ku tulis boleh membuatkan aku mendapat kawan yg sebaik mu(mudahkah?) atau dengan menulis itu aku mendapat ganjaran dalam bentuk ringgit yg mewah,maka pada tika itu adalah wajar aku "menulis kerana nama".Aku menulis kerana aku mahu menulis.Aku menulis kerana aku yakin dan percaya kebanyakan apa yg kurasa itu juga yg dirasa org lain.Aduhhh...aku sudah mula menulis dengan emosi kembali.Maaf zarith sofiah,sebab aku seringkali hilang kawalan diri apabila tertekan,bak kata mu yg sering kau lafaz kan pada ku"grounded kay!".


Ramli Sarip & A Romzie (Mohamad Bakri Johari)



Bukan Kerana Nama



Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu

( korus )
Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan


Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini

Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu


p/s....zarith sofiah,ada link tak utk lagu nie,kalau ada nanti PM saya ok?Saya akan modified utk letak link.Kalau ada....jgn paksa diri ok.... :victory:
~ If you look at what you do not have in life, you don't have anything, If you look at what you have in life, you have everything ~ Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
tulipbiru
Rakan Kaunseling - Quality Hope Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
Serius, bila baca tulisan dan kata-kata dari dua insan ini (ibu dan mama kay) tulip rasa bahagia sangat. Betul. Tulisan yang indah. Bahasa yang berseni. Lembut, mendamaikan dan mengusik kalbu.

Kenangan manis memang indah. Lebih indah jika kenangan itu disimpan kemas dan kukuh dalam kotak memori kita sehingga bila kita rasa dikecewa..kenangan itu tiba-tiba datang menjelma lantas terus menghilangkan rasa kekecewaan itu lalu terbang dibawa angin lalu.

Tulip pun ada kenangan manis. Kenangan manis zaman kanak-kanak, zaman remaja, dan zaman sekarang ini. Memang banyak. Dan macam Dragon cakap...sesekali..ada satu dua kenangan itu...bisa terungkai jua di dalam memori tatkala lagu-lagu itu berkumandang di corong-corong radio.

Antara lagu yang amat mengusik hati ini ialah.."SERIBU IMPIAN" nyanyian "CASEY".

Lagu itu popular semasa tulip di alam persekolahan peringkat menengah. Bila dengar je lagu tu, pasti tulip akan teringat satu-persatu pada kawan-kawan sekelas yang masing-masing sekarang ini membawa diri mencipta kejayaan. Jikalau masa itu boleh diundurkan kembali, atau diberi pilihan untuk memilih kembali ke zaman silam..tulip pasti akan pilih zaman ini sebab nilai kenangan yang dicipta itu terlalu berharga...manis sangat. Semanis Sweet Potatoes...

:)
Posted Image


<--Whatever happens, happens for a reason-->



Offline Profile Quote Post Goto Top
 
zarith
Member Avatar
Ibu
[ * ]
Assalamualaikum semua,

Ingin ibu kongsi dairi kenangan apabila ibu mendengar lagu dairi hati mu dan ia jugamengingatkan pada posting ibu di mesra.net dalam topik ibu sendiri "This I promise you" untuk tatapan bersama sama anak anak tersayang di sini agar yang baik di jadikan teladan dan yang tidak baik di gariskan sempadan. Wassalam.
:hug:


Quote:
 
sofiahdewi Posted: Feb 13 2005, 09:49 PM 

Dairi Hari Ini 3 Muharam 1426 Ahad, 13 Februari 2005

Hari ini aku berperangai pelik sekali dan entah mengapa yer... Baru aku teringat hari ini atau esok merupakan ulangtahun pemergian arwah mak ku yang ke 20 tahun.. Sedih.. terkenang kehilangan seorang yang sangat rapat dan begitu memahami jiwa aku.

20 tahun dulu... aku teringat kata kata arwah mak aku berpesan..hati mentua jangan di kecilkan dan jaga anak anak kecil aku...Aku sememangnya rapat dengan emak aku, seorang yang berfikiran terbuka tak saperti orang lama zaman kini.

Banyak sekali aku belajar darinya mengenai falsafah kehidupan kerana aku merupakan anak yang tak banyak melawan cakapnya lantaran tak berebut rebut kasih sayang yang nak dibahagikan kepada 10 +1 anak anak dan abah aku. Arwah emak aku melayan aku saperti teman pabila membicarakan soal hati, perasaan dan ilmu.

Beliau tak pernah memaksa aku mengikut kehendaknya ..kebebasan yang aku perolehi menjadi aku anak yang suka menyendiri dan adventure sehingga aku suka bersendiri memasuki kawasan belukar mencari adventure, bermesra dengan alam tapi pelik aku tak beberapa ingat peristiwa tu semua sehingga kini.

Yang jelas aku pernah mabuk pipe tembakau buatan sendiri. Ketika itu baru berada di sekolah rendah. Ayah aku seorang perokok dan pakcik aku suka hisap pipe. Aku seorang budak nakal dengan secara aku sendiri... Dulu belakang rumah aku ada pokok pinang lalu aku menggunakan creative aku membuat pipe. Lalu mengambil tembakau ayah aku untuk menghisap pipe itu macam pakcik aku tapi aku menjadi pusing dan mabuk... arwah mak tidak marah tapi mengeleng kepala melihat telatah aku yang sudah mabuk tembakau pipe. Sejak itu aku lebih berhati hati dengan hasil creativity aku agar tidak memudaratkan diri aku.

Kenangan lama ini selalu mengingat aku pada arwah mak aku. Emak... saya rindukan emak... dah terlalu lama kita berpisah... teringat pada emak dan hobi hobi emak melaku newspaper cutting saperti hari dalam sejarah selain petua dan resepi masakan serta menampalnya pada buku buku dairi yang sudah terpakai.

Teringat juga emak menulis buku bujet harian pada pendapatan dan perbelanjaan emak setiap hari selepas solat Isyak. Emak beri alasan agar anak anak emak mengetahui kemana setiap pendapatan emak di belanjakan. Wawasan emak terlalu jauh buat kebanyakkan anak anak emak memahaminya... Saya masih ingat pesan emak mengenai amalan yang boleh saya lakukan seandainya saya dalam kesusahan... tapi sehingga kini saya belum pernah menggunakan ilmu itu dan hanya akan berbuat demikian seandainya tiada lagi ikhtiar yang dapat membantu saya.

Emak pernah saya ingin menggunakan apa yang emak pesan tu tapi sekarang bukan masanya dan akan berlaku suatu masa yang saya akan menggunakannya sebagai ikhtiar terakhir iaitu dalam darurat dan pada Allah saya pohon pertunjok pada ilmu yang emak pernah perturunkan pada saya kerana saya kini masih belum cukup mantap dan amalan saya belum cukup kuat untuk mempratikkan ilmu yang emak berikan pada saya. Saya takut tersilap langkah kerana saya masih terlalu jahil dalam serba serbi yang mungkin membawa mudarat pada saya.

Saya bangga punya seorang emak saperti emak ..yang berpendidikan tinggi sehingga di hurmati kerana kedudukan jawatan dan kelulusan yang emak miliki. Saya tahu emak bangga dengan anak anak emak yang lain dan juga pada saya seorang black sheep in the family. Emak ...saya berdoa emak dan abah tenangkan di sana... Saya hampir lupa bahawa kalau tak silap besok ulangtahun ke 20 emak pergi meninggalkan saya. Maafkan saya emak...kerana lupa sedekahkan emak alfatihah...Saya sangat sayangkan emak dan abah...semuga kita dapat bersatu di masa akan datang.


http://agri.upm.edu.my/~mha/SITI%20NURHALI...ri%20Hatimu.mp3



Posted Image

http://www.globalunification.com/associatesASIA001.php
http://www.hi5.com/friend/profile/displayP...userid=24171023
http://www.mesra.net/forum/index.php?act=ST&f=32&t=49475
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
edaos
Member Avatar
Rakan Mesra - Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
kata-kata ibu dan mamma kay.mmg penuh syahdu..n maknenyer.....
kenangan lalu membuat kiter manja di lebih matang........ :)
Posted Image


"HiduP iNi Penuh DuGaan.Hadapinyer Dengan Tabah."
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
zarith
Member Avatar
Ibu
[ * ]
edaos
Aug 13 2005, 01:01 PM
kata-kata ibu dan mamma kay.mmg penuh syahdu..n maknenyer.....
kenangan lalu membuat kiter manja di lebih matang........ :)

Salam Buat Semua,

Terima kasih edaos atas perghargaan pada ibu dan juga mama.
Sebenarnya ibu dan mama punya banyak pengalaman pahit manis
untuk di kongsikan dari pengalaman manis.

Kami jarang dapat mencatit kenangan manis kerana
perkenalan kami yang singkat pun di penuhi gelora
yang kekadang menyedihkan.

Perkenalan ibu dan mama masih kurang dari 1 tahun tetapi
gelorapersahabatan kami penuh dengan kisah sedih,
suka duka dan tidak kurang juga dengan rintangan
penentangan hubongan dari kalangan yang kurang senang
dengan hubongan kami.

Kami sebenarnya manusia yang agak pelik kerana kekadang
kami dapat merasa dalam erti keterasaan dari segi perasaana "psychic" antara kami yang sukar untuk di fahami
olih ramai dalam alam realiti seolah olah seru menyeru antara kami
begitu kuat sekali.Kami merasakan diri kami saperti "soulmate"
yang di pertemuan kembali di dalam nyata atau realiti.

Ibu tak pasti samada semua di sini dapat memahami apa yang
ibu cuba jelaskan kerana antara kami banyak kegilaan dalam
posting posting yang kekadang takut untuk kami luahkan.
Betul tak mama?sebab itu kami selalu bertemu untuk bersembang
di luar waktu keluarga yang kekadang menjadi irihati kalangan
anak anak ibu dan juga rakan forum yang tidak mengenali
kami secara dekat. Semuga kegilaan persahabatan kami
dapat di fahami.

You Are My Destiny - Paul Anka

http://pgoh.free.fr/my_destiny.ram

You are my destiny
You share my reverie
You are my happiness
That's what you are

You have my sweet caress
You share my loneliness
You are my dream come true
That's what you are

Heaven and heaven alone
Can take your love from me
'Cause I'd be a fool
To ever leave you dear
And a fool I'd never be

You are my destiny
You share my reverie
You're more than life to me
That's what you are

You are my destiny
You share my reverie
You are my happiness
That's what you are
Posted Image

http://www.globalunification.com/associatesASIA001.php
http://www.hi5.com/friend/profile/displayP...userid=24171023
http://www.mesra.net/forum/index.php?act=ST&f=32&t=49475
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
edaos
Member Avatar
Rakan Mesra - Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
zarith
Aug 14 2005, 06:19 AM
edaos
Aug 13 2005, 01:01 PM
kata-kata ibu dan mamma kay.mmg penuh syahdu..n maknenyer.....
kenangan lalu membuat kiter manja di lebih matang........ :)

Salam Buat Semua,

Terima kasih edaos atas perghargaan pada ibu dan juga mama.
Sebenarnya ibu dan mama punya banyak pengalaman pahit manis
untuk di kongsikan dari pengalaman manis.

Kami jarang dapat mencatit kenangan manis kerana
perkenalan kami yang singkat pun di penuhi gelora
yang kekadang menyedihkan.

Perkenalan ibu dan mama masih kurang dari 1 tahun tetapi
gelorapersahabatan kami penuh dengan kisah sedih,
suka duka dan tidak kurang juga dengan rintangan
penentangan hubongan dari kalangan yang kurang senang
dengan hubongan kami.

Kami sebenarnya manusia yang agak pelik kerana kekadang
kami dapat merasa dalam erti keterasaan dari segi perasaana "psychic" antara kami yang sukar untuk di fahami
olih ramai dalam alam realiti seolah olah seru menyeru antara kami
begitu kuat sekali.Kami merasakan diri kami saperti "soulmate"
yang di pertemuan kembali di dalam nyata atau realiti.

Ibu tak pasti samada semua di sini dapat memahami apa yang
ibu cuba jelaskan kerana antara kami banyak kegilaan dalam
posting posting yang kekadang takut untuk kami luahkan.
Betul tak mama?sebab itu kami selalu bertemu untuk bersembang
di luar waktu keluarga yang kekadang menjadi irihati kalangan
anak anak ibu dan juga rakan forum yang tidak mengenali
kami secara dekat. Semuga kegilaan persahabatan kami
dapat di fahami.

You Are My Destiny - Paul Anka

http://pgoh.free.fr/my_destiny.ram

You are my destiny
You share my reverie
You are my happiness
That's what you are

You have my sweet caress
You share my loneliness
You are my dream come true
That's what you are

Heaven and heaven alone
Can take your love from me
'Cause I'd be a fool
To ever leave you dear
And a fool I'd never be

You are my destiny
You share my reverie
You're more than life to me
That's what you are

You are my destiny
You share my reverie
You are my happiness
That's what you are

Ibu.
Edaos kurang faham maksud ibu........ :)
Posted Image


"HiduP iNi Penuh DuGaan.Hadapinyer Dengan Tabah."
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
zarith
Member Avatar
Ibu
[ * ]
edaos
Aug 14 2005, 01:48 PM

Ibu.
Edaos kurang faham maksud ibu........ :)

Salam edaos dan semua...

Sebenarnya ibu pun tak tahu macam mana nak jelaskan
mungkin mama kay dapat memberi penjelasan dengan
lebih baik dari ibu...usah di fikirkan sangat...

Ibu nak kongsi lagu yang sedang ibu dengar kini...
Hari hujan waktu ini..sejuk dan perasaan pun mudah melayang
entah kemana kan...kan..kan.. :rolleyes:

Antara Hujan Dan Airmata

http://www.geocities.com/pujaansudir/antara_hujan.ram

Selebat hujan yang turun
mencurah membasahi bumi
tidak selebat hujan di dalam jiwa ku

Sehebat air hujan
membelah langit yang kelabu
Tidak sepanas sepi yang membasahi hidup ku

Oh hujan… diantara airmata ku…
membisik lagu bersama pilu pilu

Ku cuba menghapuskan
kenangan waktu silam
namun bertambah membara
rindu yang ku pendamkan

Semakin aku mencuba
semakin terasa siksa
inikah yang kau tinggalkan
untuk diriku …..Oh kasih
Posted Image

http://www.globalunification.com/associatesASIA001.php
http://www.hi5.com/friend/profile/displayP...userid=24171023
http://www.mesra.net/forum/index.php?act=ST&f=32&t=49475
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
khadeeja
Member Avatar
Leftenan Muda
[ *  *  * ]
hidup tanpa masalah bagaikan berjalan diatas padang yg rata....
agak membosankan....

bagaikan kanvas kosong tanpa warna, tiada serinya....kaku...beku

hidup yg terlalu banyak masalah pula bagaikan mendaki gunung yg penuh rintangan,cabaran......amat-amat meletihkan....

setelah bertahun mengadbikan diri menjalankan tanggungjawab pada rumahtangga,merasakan satu tekanan pula bila tiada ruang utk diri sendiri.......bagaikan tiada peluang utk diri berkembang maju...

ada perkara tertentu boleh dikongsi dengan anak-anak...
ada yg boleh dikongsi dengan ketua rumah
ada yg boleh dikongsi dengan kawan-kawan....
adalah lebih baik tidak ramai kawan tapi ada kawan rapat tapi boleh memahami......boleh memotivasikan antara satu sama lain...
boleh bercerita apa sahaja....sambil bergelak ketawa...kadang-kadang bergaduh.....

bukan mudah jadi seorang suri yg menjalankan pelbagai tugas dari celik mata hingga pejam mata...

anak-anak seharian dengan pelajaran atau dengan kerja
ketua keluarga seharian dengan tugas dan kadangkala berlarutan hingga malam
bagaimana jika anak-anak disekat tanpa adanya kawan-kawan?
bagaimana jika ketua kelurga disekat supaya tidak ada sebarang interaksi dengan org luar?
dapat tak bayangkan?

akhirnya kami bertemu...dipertemukan.....
bagai anak-anak kecil pula keseronokannya bila dipertemukan dengan seseorang yg ada sedikit persamaan
ada sedikit minat....
walaupun ada beberapa perbezaan yg kadangkala membawa kepada satu pertengkaran...
namun begitu jika ada peluang bertemu....kami ada sahaja yg mahu dibualkan.......kadangkala berjam-jam lamanya...
bila tu?....kami mencuri masa tido kami...masa yg kami yakin dan percaya itu bukan masanya itk bersama sesiapa....bukan hak sesiapa pada waktu itu..
Alhamdullilah ketua keluarga amat memahami......mereka sendiri seringkali tak punya waktu utk menjadi seorang pendengar....
Setiap kali kami berjumpa semuanya atas keizinan dan dalam pengetahuan ketua keluarga.....
Klakar bukan....cuba lihat amak-anak kecil bila bersama kawannya...mereka boleh bercerita apa sahaja dan berjam-jam lamanya......lalu sering org dewasa kata "tah hapa lah dicerita tu..bukan main lagi berborak"
begitulah kami bagaikan anak-anak kecil....

sebetulnya kami mahu ruang utk diri kami....
ruang utk "bernafas"......
kami mahu lupakan seketika bahawa kami nie seorang suri yg sarat dengan pelbagai tanggungjawab yg rutin setiap hari....

Sayang seribu kali sayang....
ketua keluarga dapat menerima...dapat memahami
tapi tidak anak-anak....
kami dicemburui anak-anak.....

namun begitu kami amat yakin dan percaya bahawa kami tak mungkin akan mengalami masalah utk berinteraksi jika kami adalah ibu yg berkerjaya....rata-rata mereka yg berkerjaya penuh mempunyai ruang yg amat luas utk diri sendiri.....

saya sendiri pernah terbaca sebuah artikel majalah yg berkaitan ibubapa dan anak-anak dimana seorang suri lebih tertekan berbanding seorang yg mempunyai kerjaya sepenuhnya....

kerana seorang suri pada hari ini mempunyai pelbagai tugas...
bak kata org kena jadi serba guna.....
dapat tak bayangkan tekanan yg kami hadapi?

bila tak berpeluang....skrin jadi sasaran.....
sejauh mana skrin dapat mengantikan diri fungsi seorang manusia?

inilah secebis keluhan dari saya yg mewakili diri saya dan ibu zarith sofiah.....selebihnya,biarlah ibu zarith sofiah huraikan suatu hari kelak....
bagi diri saya,saya boleh huraikan sedikit lebih baik dalam bentuk tulisan...
manakala ibu zarith sofiah lebih baik dalam bentuk lisan...

sesekali bila betengkar saya teringat sebuah lagu....lagu yg mengingatkan saya kepada zarith sofiah.....maklum,dalam banyak hal kami juga mempunyai banyak perbezaan.....tapi still boleh jadi kawan baik......

p/szarith sofiah...jgn marah yerk...lepas melelapkan mata buat seketika saya rasa segar sedikit...layan lagu nie best jugak tau....hahahaha :victory:




Arie Wibowo

http://www.angelfire.com/wizard/silam/audio/box.html


Singkong Dan Keju


Kau bilang cinta padaku
Kalau ku bilang pikir dulu
Selera kita
Terlalu jauh berbeda
( 2 )

Parfum mu dari Paris
Sepatu mu dari Italy
Kau bilang demi gengsi
Semua serba luar negeri

Manakah mungkin mengikuti caramu
Yang penuh hura-hura
( korus )

Aku suka jaipong kau suka disko
Oh oh oh oh
Aku suka singkong kau suka keju
Oh oh oh oh
Aku dambakan seorang gadis yang sederhana
Aku ini hanya anak singkong
Aku hanya anak singkong

( ulang dari 2
)
~ If you look at what you do not have in life, you don't have anything, If you look at what you have in life, you have everything ~ Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
zarith
Member Avatar
Ibu
[ * ]
Baru sebentar tadi aku menerima panggilan yang membuat aku dalam dilemma. Aku seolah olah merasa hidup aku saperti terpecah antara beberapa serpihan kaca yang mampu membuat aku bertambah keliru. Ohh tuhan… sekali lagi padamu ku pohon pertunjuk pada apa yang tersurat dan tersirat. Keliru…itu perkataan yang tepat dapat aku gambarkan diri ku dengan jelas pada semua termasuk diri ku sendiri. Kemana harus ku letakan cinta ku ini, bagaimana harus aku teruskan cita tanpa mengenepi cinta…mengapa aku terus dihantui tanggung jawab yang aku sendiri takut untuk memikulnya.


Apa yang patut aku lakukan kerana kedua duanya sama penting dalam hidupku…terasa ingin aku terus lari mencari sudut sepi untuk aku terus berdoa pada pertunjuk di masa akan datang. Aku manusia yang cukup sederhana.. duniaku bagaikan ilusi yang buat aku terus dengan citarasa insan yang inginkan kedamaian realiti lagi harmoni dengan alam dan manusia tanpa mengorbankan mana mana elemen yang menjadi dunia ini aman, sentosa, ceria tapi masih kekal dengan keyakinan bahawa tiada yang di sembah selain dia yang mencipta , yang berkuasa lagi mengetahui…

Untuk apa harus aku terus berada di sini… buat apa aku harus terkejar kejar di sana dan mengapa harus aku lalui kerana ianya sukar untuk aku terus membuat pilihan yang tepat. Aku tak pasti lagi kerana saperti manusia lain aku punya ketakutan yang jelas…sampai bila aku harus takut menghadapi detik detik waktu yang membinggungkan… Ohh tuhan …aku amat memerlukanmu untuk meneruskan perjalanan ini… sampai bila harus aku berada tengah tengah dilemma ini… berilah aku kekuatan untuk bangun dengan berani menghadapi kenyataan yang pahit ini… berilah aku sinar cahaya agar aku dapat terus melihat arah tuju yang tepat dalam mencari sinaran kegemilangan untuk aku hadiahkan buat mereka yang masih memerlukan bantuan aku dalam memberi harapan untuk terus bersama menuju pintu pintu bahagia di dunia mahupun akhirat bagi mencari ketandusan kasih sayang….


Black Dog Bone
Diganggu Kenangan


http://www.geocities.com/pujaanbdb/diganggu_kenangan.ram

Bila aku sedang termenung seorang diri
Terasa kesunyian melanda ruang hati
Menjelma berbagai kenangan di masa lalu
Fikiranku pun mula terganggu

Mengapakah ketika sendirian begini
Peristiwa lama mengusik di ingatanku
Membuat aku jadi resah tiada menentu
Terbayang bayang wajahmu

( korus )
Puas sudah aku cuba untuk melupakan
Pengalaman pahit sewaktu bersamamu
Tetapi kenangan tak mudah menghilang
Berdarahlah luka lama

Adakah penderitaan yang kutanggung ini
Tiada mungkin berakhir sepanjang hidupku
Ku berdoa agar lenyaplah semua kenangan
Yang sering menggangu fikiranku

( ulang korus )
Posted Image

http://www.globalunification.com/associatesASIA001.php
http://www.hi5.com/friend/profile/displayP...userid=24171023
http://www.mesra.net/forum/index.php?act=ST&f=32&t=49475
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
tulipbiru
Rakan Kaunseling - Quality Hope Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
Sesungguhnya...aku mengerti apa yang kalian berdua rasakan...
Posted Image


<--Whatever happens, happens for a reason-->



Offline Profile Quote Post Goto Top
 
sweet_potatoes
Member Avatar
Rakan Karyawan - Quality Award Winner: FEB 2005
[ *  *  *  *  * ]
errr.. :huh:
owang kan... nak bagitau nie..
owang x paham... :unsure:
Posted Image
"SomeDay SomeWhere in the Sky...May WE Meet Again"
Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
khadeeja
Member Avatar
Leftenan Muda
[ *  *  * ]
Quote:
 
Adakah penderitaan yang kutanggung ini
Tiada mungkin berakhir sepanjang hidupku


saya dapat merasakannya....saya dapat merasakan setiap inci apa yg awak rasakan itu....

keperitannya
kepedihanya
kesengsaraannya
kelukaannya
ketakutan
kekeliruan
kehampaan
kekecewaan

satu ujian,cubaan,dugaan yg amat berat....

namun....keadaan...ruang...dan waktu....membuatkan saya hanya bisa membantu dalam yg agak terbatas.....
~ If you look at what you do not have in life, you don't have anything, If you look at what you have in life, you have everything ~ Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
edaos
Member Avatar
Rakan Mesra - Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
erm..edaos paham jugak skit2 kata-kata mama n ibu.........
mybe edaos ni kurang arif dalam mentafsir barisan-barisan ayat yg mama kay n ibu post kan..............edaos akan try baca n fahamkannya............. ;)
Posted Image


"HiduP iNi Penuh DuGaan.Hadapinyer Dengan Tabah."
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
ZetaBoards - Free Forum Hosting
Free Forums with no limits on posts or members.
Learn More · Register for Free
Go to Next Page
« Previous Topic · SEMBANG YIN & YANG - Pillow Talk · Next Topic »
Add Reply
  • Pages:
  • 1
  • 2
  • 6

JUMLAH PENGUNJUNG (VISITOR) SETAKAT INI:
................................................................................................................................................................
My Topsites List Search Engine Submission & Optimization Search Engine Submission and Internet Marketing
................................................................................................................................................................