Welcome Guest [Log In] [Register]
BARU DIBUKA! Klik butang Like dan temui ribuan pengguna laman web ini.
Tawaran Iklan Di bawah Ini Akan Tamat Pada Bila-bila Masa:


Add Reply
MARI BELAJAR BAHASA KELANTAN; KAMUS KELANTAN
Topic Started: Fri Feb 4, 2005 11:11 pm (65,507 Views)
Dragonizer
Member Avatar
Administrator/Anggota SPTians
[ *  *  *  *  * ]
JOM KITA PERKENALKAN BAHASA-BAHASA NEGERI/DAERAH MASING-MASING. Hari ini Dragon akan ajar Bahasa Kelantan Bandar... bukan Bahasa Kelantan Hulu.... Bahasa Kelantan Hulu, Dragon pun tak faham... KALAU ADA TERTINGGAL - TOLONG TAMBAHKAN YEA?


KITA MULA DENGAN ASAS-ASAS DULU:

SAYA: kawe, ambo, kito

AWAK: demo, awe (untuk lelaki),che mek (untuk perempuan), awok

SEGERA: slalu (sla looh)

SEMALAM: kemaghin (ke ma ghin) (yesterday)

MALAM TADI: semale (se ma ley)

ABANG: abe (aa bae)

KAKAK: che kak, kak

IKAN: ike (ee kae); ike todok (ikan todak)

AYAM: aye (aa yae); contoh: aye katik, aye seghamo (serama)

JAMBATAN: ghetok (ghe tok - gertak)); contoh: ghetok Sute Yahyo (Jambatan Sultan Yahya)

MAKAN: make (maa kae)

DATANG: maghi (maa ghi)

ROJAK: colek (collek)

SATU: so (macam sos tapi buang s kat belakang jadi so)

BUDU: SOS BILIS kuang kuang kuang :clown: :cheer: :haha:

DUIT: duik, pitih

ok cukuplah setakat hari ni... kalau tak faham atau ada pertanyaan jom... Edaos ada... boleh tolong... :blush:

err.... harap-harap ada pulak nanti bahagian bahasa perak, kedah, terengganu, negeri sembilan, sabah dan banyak lagi... tapi bukak topik barulah yek... topik ni untuk bahasa kelantan sahaja :) :lol:
http://dukeamienerev.blogspot.com
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
tulipbiru
Rakan Kaunseling - Quality Hope Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
Hih, hih, hih...gitu ko bahso demo. Kawe nok kecek kelate pung tok sir lagi. Hehehehee...Oye, kawe nok tamboh satu bahso lagi...

GARANG=Bekeng (betoi dak?)

Contoh ayat:-Abang kamu tu garang sangat le....

Ditranslatekan :-Abe mu tu bekeng sangak le.....

Kekekeke..sekian, itu saja perkataan yang saya tau setakat ini... :D
Posted Image


<--Whatever happens, happens for a reason-->



Offline Profile Quote Post Goto Top
 
edaos
Member Avatar
Rakan Mesra - Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
ermmmmmm aper lagi ek??

RASE~ SE GHRO (RASA MAKANAN)
BELAJAR~ NGAJI
TAK TAHU~ DOK TAHU
DIMANA/ KAT MANE~ MANNO
rumah~ dumoh


banyak lagi lah...tapi dok ingak ah.........kekgi(nanti) saya carik lagilah.

*demo loning tok supo mulo..................(ahaks!!) :P
Posted Image


"HiduP iNi Penuh DuGaan.Hadapinyer Dengan Tabah."
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
sweet_potatoes
Member Avatar
Rakan Karyawan - Quality Award Winner: FEB 2005
[ *  *  *  *  * ]
tulipbiru
Feb 5 2005, 10:01 AM
Hih, hih, hih...gitu ko bahso demo. Kawe nok kecek kelate pung tok sir lagi. Hehehehee...Oye, kawe nok tamboh satu bahso lagi...

GARANG=Bekeng (betoi dak?)

Contoh ayat:-Abang kamu tu garang sangat le....

Ditranslatekan :-Abe mu tu bekeng sangak le.....

Kekekeke..sekian, itu saja perkataan yang saya tau setakat ini... :D

hehek
pandai gak tue :nice:
Posted Image
"SomeDay SomeWhere in the Sky...May WE Meet Again"
Posted Image
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
Dragonizer
Member Avatar
Administrator/Anggota SPTians
[ *  *  *  *  * ]
cayalah tulipbiru...

Quote:
 
Contoh ayat:-Abang kamu tu garang sangat le....

Ditranslatekan :-Abe mu tu bekeng sangak le.....


PEMBETULAN:

sangat = lajok (laj-jok)

bekeng = (beykeng)

le = la (laa)

tu = tuh (tuuh)

Abe mu tuh bekeng lajok la

Aa-bae muu tuuh beykeng lajjok laa
http://dukeamienerev.blogspot.com
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
edaos
Member Avatar
Rakan Mesra - Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
ok2 saya der perkatan lain plak ni..baru balik dr HUSM kelantan ni.banyak gak lah dengar perkataan kelate ni.....sebab saya ni xler pandai sangat......

kelek- balik
bangak-cepat
singo beng- ais limau nipis
denghak-jalan2 :P
ngukah-panjat
pauh-mangga/mempelam
tubek-keluar

xtau lah betul ker tak..sebab loghat ganu nagn kelate ni beza jugak.kalo kelate dia banyak guna 'e' kt nelakang, tapi loghat ganu banayk guna 'ng' kt belakang ayat.
cnth:
kelate~ make ike dale pingge
ganu~ makang ikang dalang pinggang......

cam ner abang, bleh diterima pakai tak??
saper org utara kt sini?? bagilah skit logh :D at utara..saya suka gak loghat utara ni .........
Posted Image


"HiduP iNi Penuh DuGaan.Hadapinyer Dengan Tabah."
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
Dragonizer
Member Avatar
Administrator/Anggota SPTians
[ *  *  *  *  * ]
edaos
Feb 8 2005, 05:32 AM
ok2 saya der perkatan lain plak ni..baru balik dr HUSM kelantan ni.banyak gak lah dengar perkataan kelate ni.....sebab saya ni xler pandai sangat......

kelek- balik
bangak-cepat
singo beng- ais limau nipis
denghak-jalan2 :P
ngukah-panjat
pauh-mangga/mempelam
tubek-keluar

xtau lah betul ker tak..sebab loghat ganu nagn kelate ni beza jugak.kalo kelate dia banyak guna 'e' kt nelakang, tapi loghat ganu banayk guna 'ng' kt belakang ayat.
cnth:
kelate~ make ike dale pingge
ganu~ makang ikang dalang pinggang......

cam ner abang, bleh diterima pakai tak??
saper org utara kt sini?? bagilah skit logh :D at utara..saya suka gak loghat utara ni .........

Abang nak perjelaskan sikit beberapa perkataan yang edaos bagi ni:

:D kelek- balik ---> ejaan sepatutnya kelik

disebut sebagai (ke lik: bunyi ke macam dalam "ke mana" - e taling)

B) bangak-cepat

disebut sebagai ba-ngak... sama ada bangak sikik.. atau bangak la...


:rolleyes: singo beng- ais limau nipis

no komen... tak biasa dengar... mungkin kelantan yang lebih hulu.. setahu dragon limau disebut lima


:unsure: denghak-jalan2

ada kesalahan ejaan juga: sepatutnya de ghak (sebutan de macam dalam demam). juga disebut de rhak. "

Awok tuuh? (H tak dibunyikan dengan jelas). Nok gi mano?"

"Ambo nok gi bedeghak jah": (be macam bedak) + jah (ja'ah)


:P ngukah-panjat atau mengukah (me ngu kah)

"Weii la demo tuuh! Takdok kejo laing ko? Haghi haghi dok ngukah pokok mokte..." (sebutan dok untuk takdok dan dok ngukah berbeza)

untuk Takdok disebut (ta'ak daok)

untuk dok ngukah (douk ngu kah)

dok = sedang/tengah macam dalam awok douk buak gappo?


B) pauh-mangga/mempelam

no komen



:rolleyes: tubek-keluar

ejaan sepatutnya tubik. (tuu bik)


abe haghakp, edaoh pahe apo ye abe theghe dekak sini... mugo-mugo niak kito mengaja bahaso kelate ni boleh mengeratke hubunge sesamo negherie... bue ye keghoh.... ambae' ye jegheneh. :rolleyes: :D :lol:
http://dukeamienerev.blogspot.com
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
nurul82
Member Avatar
Cikgu Nurul
wahhh...dragon...gigih betul duk ngajo bahasa klate...
teruskan usaha anda!!!
idup klate!!!
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
edaos
Member Avatar
Rakan Mesra - Amicable Winner: FEB 2005
[ *  *  *  * ]
la..cam tu jer??ejaan pun kn betul ker?? maner lah edaos tahu.....tahu sebut jek...eja x reti lah ambo!ehehe.pe2 pun mmg gigih 'giler' lah abang ni..siap bg ejaan betol.ermmmmmm baguh2 demo lening! hehehe

kalo singo beng tuh..saya pun x pasti, br dapat perkataan ni ms gi make nasik air kt pasir puteh ari tu...hehehe...terngange jugoklah edaos ms dengo tuh...hehehe.....

bahase kelate nagn bahasa ganu ni lain skit ek! bg edaos.light kelate ni dio lembut skit...cm anak2 dara kelatelah hik!
kalo ganu ning dia macang kaso skitlah.....banyok guna huruf 'NG' kt belakang......

oklah bang.....edaoh pahang sangak pende hok abang kabo tu.......kekgi kita buleh blajo loghak utare pulok!! meh! pakak belajo!! :D
Posted Image


"HiduP iNi Penuh DuGaan.Hadapinyer Dengan Tabah."
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
redwarrior
Kadet Junior
Ambo nok tamboh skit bahaso klate hok ambo tau:

Sengoti = sungguh/benar/betul-betul

Jeligho = selera
Cth ayat = Jeligho sungguh ambo make nasi denga kuoh singge. (Loghat Klate)
Selera betul saya makan nasi dengan kuah singgam. (Bhs Surat)

Oq = tahan
Cth ayat = 'Adik oq sikit deh, abe nok como ubat'
Adik tahan sikit tau, abg nak sapu ubat

Lokoh = terkopek
Cth ayat = Lokoh abih cat umoh aku
Terkopek habis cat rumah aku

Petaq = cuit/cicah

Henjaa = tendang

Murih/du'a = marah

Gaga = Raba

Pecek = Picit

Tok De = Tak sempat

Derah = laju/cepat

Je'ruk = basah

Congek = Angkat (bhgn depan)

Kocok = Goncang

Sedaq = Sedap

Agah = Sombong

Timbuk = Pukul

Banyok jugo pkatae hok ambo taip ni, lain kali pulok...


Offline Profile Quote Post Goto Top
 
« Previous Topic · MULTI-LANGUAGE LEARNING CENTRE · Next Topic »
Add Reply

JUMLAH PENGUNJUNG (VISITOR) SETAKAT INI:
................................................................................................................................................................
My Topsites List Search Engine Submission & Optimization Search Engine Submission and Internet Marketing
................................................................................................................................................................